Pamięć doskonalimy przez całe życie.
Zakłada się, że dzieci do 7 roku życia mają najlepszą zdolność do
zapamiętywania, ale przecież osoby dorosłe też świetnie radzą sobie z
przyswajaniem nowych informacji – choć fakt, gorzej od dzieci. Bardzo dobrą
pamięć mają też nastolatkowie i dorośli. Tutaj oprócz tak ważnej pozycji
rozwijających się sieci neuronalnych, istotny jest czynnik środowiskowy, czyli
możliwość przyswajania dużych objętościowo dla naszego mózgu materiałów. Bardzo
ważne jest ćwiczenie neuronów, aby utrzymywać ich sieci w naszym centrum
dowodzenia, ale i przede wszystkim – wytwarzać nowe. Pacjentom chorym na chorobę Alzheimera zaleca się, aby ci rzucili swoją pracę w celu spowolnienia procesu
rozwoju schorzenia. Można zadać pytanie „Ale jak to, skoro tak ważne jest
ćwiczenie mózgu?!”. No właśnie, a mózg najlepiej wyćwiczymy, tworząc nowe sieci
neuronów. Zwiększamy pojemność naszej pamięci długotrwałej, ale to te coraz
nowsze złącza kabli w głowie są istotne z powodu obumierania neuronów. Jednak
to nie miejsce i czas na opis choroby Alzheimera (planuję to zrobić, bo problem
jest ogromny i narasta). Skupmy się na tym jak działa pamięć.
Czym właściwie jest pamięć?
Pamięć
to jedna z funkcji ludzkiego umysłu, zdolność poznawcza do przechowywania, magazynowania i
odtwarzania informacji o doświadczeniach. Od bardzo wczesnego
dzieciństwa uczymy się na przykład nie dotykać gorących przedmiotów, ponieważ
zapamiętujemy, że nas parzą i powodują ból. Co więcej, suma naszych wspomnień i
przeżyć odgrywają istotną rolę w rozwoju naszej osobowości. Każda chwila
magazynowana jest w mózgu, od emocji jej towarzyszących oraz od naszego
podejścia do sprawy zależy, czy trafi do pamięci długotrwałej, czy
krótkotrwałej
Mózg –
biologiczny komputer
Pamięć
często porównuje się do sposobu, w jaki komputer przechowuje i przetwarza
informacje. Może on jednak przechowywać miliard bitów informacji, podczas gdy
mózg jest w stanie magazynować do 100 bilionów. Robi wrażenie i do tego
przypomina nam nieskończoność – tak właśnie jest. Nasza pamięć krótkotrwała
jest ograniczona co do pojemności, ale ta długotrwała już nie, i dzięki temu istnieją osoby, które nazywamy geniuszami, bo potrafią oni odpowiednio wykorzystać dane struktury, jednak o tym później.
Przechowywanie
wspomnień jest procesem bardzo złożonym. Nasze doświadczenia zmysłowe wskazują,
że możemy wyróżnić kilka rodzajów pamięci: wzrokową, słuchową, zapachową,
smakową i dotykową. Często słyszymy, że ktoś jest wzrokowcem, a ktoś inny
słuchowcem, znaczy to tyle, że łatwiej zapamiętujemy bodźce wzrokowe czy też
słuchowe. Ta wiedza może nam się przydać, aby zwiększyć efektywność naszej
nauki. Dlatego wzrokowcy powinni używać jak najwięcej kolorowych długopisów,
zakreślaczy, słuchowcy – odtwarzać audiobooki lub nagrywać się jak czytają dany
temat, a później odsłuchiwać nagranie, dotykowcy – zapamiętywać zagadnienie
pomagając sobie drapaniem po głowie, dotykaniem przedmiotów lub ruchem w
trakcie nauki etc.
Informacja
nigdy nie jest przedstawiana w jednej prostej formie, ale bywa osadzona w
jakimś złożonym kontekście. Z codziennego doświadczenia wiemy, jak ważny w skutecznym
zapamiętywaniu jest kontekst danego zdarzenia oraz towarzyszące mu skojarzenia.
Na przykład informacja przekazywana w formie mówionej zostaje powiązana z
innymi danymi – twarzą mówiącej osoby, jej głosem oraz ekspresją wypowiedzi.
Pamięć krótkotrwała – filtr wiedzy bezużytecznej
Pamięć krótkotrwała – filtr wiedzy bezużytecznej
Miejscem
magazynowania pamięci krótkotrwałej są prawdopodobnie synapsy. Przechowuje
niewielkie ilości informacji, a jej zawartość jest szybko tracona. Badania
wykazały, że jest w stanie gromadzić około 5-7 zdarzeń nie dłużej niż przez
minutę. Na przykład kiedy wybierzemy numer telefonu, pamiętamy go przez moment.
Jednak gdy musimy wybrać go ponownie z powodu braku połączenia, wtedy zerkamy w
celu przypomnienia. Brak możliwości zapamiętania informacji w krótkim czasie
wynika z tego, że złożone dane nie mogą być przechowywane z chwilą
uświadomienia sobie ich istnienia. Potrzebne jest wykonanie selekcji, aby mózg
mógł określić, która informacja ma zostać zapamiętana, a która odrzucona.
Przypuszcza się, że ten proces nie zachodzi bez wstępnego przechowywania danych
przez jakiś czas.
Bardzo
istotną rolę w przejściu informacji do pamięci długotrwałej gra utrwalenie. Do
tego procesu musimy powtarzać, uczyć się i kategoryzować dany materiał. Jest to
bardzo istotne, bo mózg działa jak szafa z szufladkami. W książce „Gupi muzg”
dr Dean Burnett przekonuje, że wypicie kieliszka wina pomaga łatwiej
zapamiętać informacje. Wiąże się to z tym, że po alkoholu jedne struktury się
wyciszają (np. równowaga),a inne
uaktywniają (np. obszar odpowiedzialny za mowę). Regulacja tych obszarów
oczywiście u każdego z nas przebiega inaczej. Dodatkowo emocje towarzyszące
danemu wydarzeniu sprawiają, że bardziej utkwi nam w pamięci. Spowodowane jest
to tym, iż więcej zmysłów jest zaangażowanych w proces zapamiętywania.
Tworzenie
trwałego śladu pamięci wiąże się ze zmianami strukturalnymi mózgu, czyli
powstawaniem wcześniej już wspomnianych nowych sieci neuronalnych.
Pamięć
długotrwała – nasz album
Duże
ilości informacji przenoszone są do pamięci długotrwałej. Te dane są
przechowywane, a dostęp do nich odbywa się za pośrednictwem dużych skupisk
komórek nerwowych mózgu, a mowa tutaj o jądrach migdałowatych oraz hipokampie.
Obwody pamięci długotrwałej, dzięki którym zapisywane i przywoływane są wspomnienia, znajdują się w dużych strukturach na wewnętrznych powierzchniach
płatów skroniowych każdej z półkul. Jądra migdałowate i hipokamp tworzą razem
układ limbiczny. Obie struktury są połączone ze wszystkimi obszarami zmysłowymi
kory mózgu. Ich uszkodzenie (wypadek lub też udar mózgu) prowadzi do utraty
pamięci. Nie wiadomo dokładnie, na jakich zasadach fizycznych opiera się pamięć
długotrwała. Istnieją jednak dowody, że wspomnienia przechowywane są w tych
samych obszarach kory mózgu, w których przetwarzane są odpowiadające sobie
wrażenia zmysłowe. Tutaj zauważamy analogię między wrażeniami zmysłowymi a
pamięcią. Wydaje się, że w procesie przypominania jądro migdałowate i hipokamp
odtwarzają aktywność neuronalną, która występowała w czasie odbierania wrażeń
zmysłowych w odpowiedniej części kory mózgu.
is.umk.pl |
Wybrane ośrodki pamięciowe
pamięci długotrwałej:
- tylna część płata ciemieniowego - ośrodek pamięci wykonywania ruchów wyuczonych
- przednia część płatu ciemieniowego - ośrodek pamięci dotyku,
- płat potyliczny (dokładnie: pole przedpotyliczne) - ośrodek pamięci i zrozumienia widzianego obrazu
- zakręt skroniowy górny - ośrodek zrozumienia i pamięci dźwięków
- tylna część zakrętu skroniowego górnego - czuciowy ośrodek mowy (pamięci słyszanego i mówionego słowa)
- zakręt kątowy - ośrodek pamięci znaków pisarskich (czytania i pisania)
- pogranicze środkowej i tylnej części zakrętu czołowego górnego - ośrodek pamięci pisania znaków pisarskich
Amnezja – gdzie ja jestem?
Amnezja to niemożność przypomnienia
sobie ostatnich lub dawnych zdarzeń. Większość przypadków amnezji jest
następstwem fizycznego uszkodzenia mózgu, chociaż w rzadkich wypadkach może być
wynikiem urazu emocjonalnego związanego ze zdarzeniem zbyt bolesnym, aby je
zapamiętać. Wyróżniamy 2 rodzaje niepamięci:
Amnezja wsteczna – bardzo często
wykorzystywana w filmach. Najczęściej jest spowodowana urazem głowy. Chory nie
potrafi przypomnieć, co zdarzyło się kilka godzin przed wypadkiem, ponieważ
mózg nie miał możliwości przetworzenia informacji.
Amnezja następcza – jest spowodowana
uszkodzeniem hipokampa. Dotyczy zdarzeń występujących po urazie. Pamiętamy
zdarzenia z przeszłości, ale codzienne życie staje się trudniejsze, bo chory
nie zapamiętuje bieżących wydarzeń.
Prawdopodobnie dlatego, że mózg nie jest
jeszcze dostatecznie rozwinięty, aby przetwarzać i przechowywać informacje.
Zwyrodnienie mózgu
W ostatnich latach życia mózg ulega
naturalnym procesom zwyrodnieniowym, co wiąże się z pogorszeniem pamięci.
Ciekawe jest jednak to, że starsze osoby mają problem z pamięcią długotrwałą,
ale wydarzenia sprzed 50 lat pamiętają doskonale. Dzieje się tak dlatego, że
często, wraz z wiekiem, zmniejsza się zdolność do przetwarzania nowych
informacji z powodu fizycznych i chemicznych zmian w mózgu. Co więcej,
regularne wracanie do dawnych wspomnień, wyostrza je, pozostawiając trwałe
ślady w mózgu.
Czy wiesz, że…
Choroba Alzheimera rozwija się przez 20
lat, a najwięcej, bo 15% procent pacjentów stanowią księgowi oraz osoby
zajmujące się rachunkami.
Pragnę polecić wszystkim czytającym
książkę „Gupi muzg” dra Deana Burnetta,
który w sposób pasjonujący przedstawia codzienne problemy, z którymi
spotykamy się próbując współpracować z mózgiem. Niedługo na naszej stronie
będzie można znaleźć recenzję tej książki.
Tworząc artykuł opierałam się na
książce „Fizjologia” Petera Abrahamsa.
Brak komentarzy